03 April 2009

Khilaf Bahasa - Soal Jawab Bersama Khidmat Bahasa DBP2

Salam sejahtera wan buanan wan hussain,


Soalan : bagaimana hendak membezakan penggunaan kata sendi nama dan kata hubung? bagaimana hendak pastikan ketepatan penggunaan kata sendi nama dan kata hubung menurut konteks dalam ayat yang dibina?

Jawapan : Kata sendi dan kata hubung merupakan dua kelompok kata dalam kategori kata tugas. Kata tugas ialah perkataan yang hadir dalam ayat, klausa,atau frasa untuk mendukung sesuatu tugas sintaksis tertentu sama ada sebagai penghubung, penerang, penguat, dan sebagainya. Kata sendi ialah perkataan yang letaknya di hadapan frasa nama seperti di,ke,dari, daripada dan sebagainya. Kata hubung ialah kata penghubung dua binaan ayat atau lebih sehingga menjadi satu bentuk ayat berlapis yang dikenali sebagai ayat majmuk. Contoh kata hubung ialah dan,atau, serta,yang, kerana,kalau dan sebagainya. Sila rujuk Tatabahasa Dewan Edisi Baharu, halaman 235


Terima kasih kerana menggunakan perkhidmatan Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka.


Komen saya,

Jika kita ingin menggunakan sesuatu perkataan dari mana-mana golongan kata pastikan kita mengetahui tentang maksud kata, fungsi kata dalam ayat dan di mana hendak menempatkan perkataan itu dalam ayat.

Endah bahasa, cantik bicara.

Tiada ulasan: